Pierwszym etapem w budowaniu strategii marketingowej jest określenie grup docelowych.
To właśnie persona jest jej przedstawicielem – persona grata – tłumaczona z łaciny jako
osoba mile widziana, ceniona a dla każdego biznesu bezcenna!
Z tego artykułu dowiesz się dlaczego posiadanie persony jest ważne, jak je stworzyć
i gdzie szukać danych, które pozwolą Wam precyzyjnie scharakteryzować grupy docelowe.
Po co Wam te persony?
Zanim zaczniesz tworzyć strategię, pisać treści i wydawać pieniądze na reklamy stwórz PERSONY.
Bez znajomości swoich odbiorców, nie wiesz do kogo mówisz i jakiego języka użyć, aby przekaz
trafiał do Twoich potencjalnych klientów.
To tak jak w życiu. Inaczej mówisz do dziecka, inaczej do żony czy męża a jeszcze inaczej do kumpla.
Jeśli tworzysz treści dla wszystkich to znaczy, że są one dla nikogo.
A już na pewno nie dla twojej grupy docelowej.
PAMIĘTAJ! Każdy ma inny punkt widzenia i patrzy na Twój produkt z innej perspektywy.
Dlaczego warto budować persony?
Posiadanie persony umożliwia zdefiniowanie Twojej grupy docelowej
Pozwala określić problemy i potrzeby odbiorców oraz ich zainteresowania
Pokazuje gdzie znajdują się Twoi klienci i na jakich kanałach do nich docierać
Treści i komunikaty są doprecyzowane, personalizowane i pozwalają osiągać cele
Oszczędzasz czas i pieniądze inwestowane w reklamy.
Od czego zacząć budowanie person?
Niezbędne do budowania persony są dane.
Jeśli przeprowadzasz analizę wejścia to warto sprawdzić gdzie reklamuje się twoja konkurencja.
Korzystając z tych samych serwisów będziesz miał dostęp do statystyk oraz wgląd w dane
odbiorców reklam.
Jeśli prowadzisz już działania masz wiele możliwości uzyskania danych począwszy
od narzędzi analitycznych po informacje uzyskane od pracowników własnej firmy.
GOOGLE ANALYTICS
Dla posiadaczy strony internetowej, obowiązkowym must have jest zainstalowanie Google Analytics!
Dzięki GA będziesz mógł przeanalizować m.in. pozyskanych klientów, ruch na stronie oraz ich
profil demograficzny, a to dopiero początek ponieważ GA daje o wiele więcej informacji.
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Dobrym źródłem informacji są również profile firmowe prowadzone w mediach społecznościowych,
które dostarczają statystyk na temat odbiorców.
Na Facebooku możesz uzyskać takie informacje jak:
- osoby, które polubiły twój profil,
- osoby, które kliknęły przycisk XXX wg. wieku, płci, miejscowości, kraju, typu urządzenia
- zbiorcze dane demograficzne, procentowy udział zaangażowania kobiet i mężczyzn
- osoby obserwujące stronę, wyświetlające stronę, reagujące na posty, Twoi fani
- dane lokalne
Możesz wykorzystać również informacje analizując zachowania Twoich potencjalnych klientów.
Zobacz jakie wykorzystują #hashtagi , gdzie szukają informacji, w jakich grupach czy
forach internetowych działają, na jakie tematy dyskutują.
Z darmowych narzędzi do pozyskiwania danych możesz użyć np. Google Trends.
ROZMOWY Z PRACOWNIKAMI
W ten proces poznania person dobrze jest zaangażować pracowników, którzy mają kontakt z klientami.
To bardzo często niedocenione źródło wiedzy. A przecież oni najlepiej wiedzą
kto najczęściej kontaktuje się z firmą, czego potrzebują klienci,
gdzie i czego szukają, co mówią, jak mówią, jakie są ich emocje, reakcje, co im przeszkadza etc.
ANKIETY I WYWIADY
Aby lepiej poznać swoich klientów zadaj im pytania! Nic prostszego.
Możesz zamieścić ankietę w mediach społecznościowych, możesz ją wysłać maile,
możesz zadać kilka dodatkowych pytań podczas rozmowy telefonicznej lub bezpośredniej.
Dzięki temu dowiesz się jak klient do nas dotarł i na jaki problem odpowiada nasz produkt,
dlaczego wybrał Twoją firmę , czy pojawia się jakiś problem zakupowy- a jeśli tak to na jakim
etapie i czego on dotyczy.
Klienci często bardzo szczegółowo odpowiadają na pytania i chętnie dzielą się swoimi uwagami.
Pamiętaj: ważne jest to w jaki sposób sformułujesz pytania!
CZAS NA DZIAŁANIE:
Tyle na początek!
Teraz musisz zebrać wszystkie dane, przeanalizować je i wyciągnąć wnioski.
Daj sobie czas lub poproś o pomoc.
Pogrupuj podobne do siebie odpowiedzi, każda stworzona persona, która jest zbiorem cech
konkretnej grupy docelowej będzie się różniła. Możesz je nazwać żeby Ci było łatwiej.
Ja mam swojego Tadeusza, Piotra, Anielę i Elżbietę.
Teraz kolej na Was – działajcie i podzielcie się efektami!
Enjoy!
Jeśli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy zostaw Like – będę wiedziała, że jest on potrzebny!
A jeśli uznasz, że ten temat zainteresuje kogoś z Twoich znajomych – podaj go dalej!
Dołącz do dyskusji