Wpływ opinii dzieci na decyzje zakupowe

with Brak komentarzy

Wpływ opinii dzieci na decyzje zakupowe

 

Dzisiaj fajny temat, bo przecież mamy Dzień Dziecka dlatego to właśnie opinie dzieciaków

– jako najmłodszych konsumentów stawiam na pierwszym miejscu w tym artykule.

 

Przy okazji długiego weekendu i  zbliżających się wakacji przyjrzymy się także branży turystycznej

i gastronomicznej.

 

Poznacie odpowiedzi na pytania:

 

 Czy marketing dziecięcy dotyczy tylko zabawek, słodyczy, napojów i ubranek?

 

W jaki sposób dzieci kształtują swoją opinię na temat Twoich produktów i usług?

 

Jaki jest wpływ dzieci na decyzyjność rodziców w procesie zakupowym?

 

 

 

Czy marketing dziecięcy dotyczy tylko zabawek, słodyczy, napojów i ubranek?

 

Z najnowszych badań wynika, że marketing dziecięcy wykorzystywany jest najczęściej w branżach

związanych z zabawkami, reklamą słodyczy, napojów i ubranek

(źródło: Badania Polskiego Programu Jakość Obsługi).

 

W ponad 95% przypadków na decyzje zakupowe rodziców wpływ miały ich pociechy.

To kolorowe reklamy, wesoła muzyka i ruchome obrazy przyciągają uwagę dzieci,

które bardzo szybko je zapamiętują.

 

Na tego typu reklamy podatne są przede wszystkim dzieci w wieku przedszkolnym,

ponieważ wierzą w to co widzą. Nie mają jeszcze wykształconego procesu myślowego na tyle,

by zrozumieć, że wpadają w spiralę marketingowego planu.

 

A rodzice?

 

Chcą zaspokoić potrzeby swoich pociech lub po prostu dać im radość  i ulegają .

 

Tak marketing dziecięcy rośnie w siłę.

 

Spójrzmy jednak nieco dalej!

 

Czy kindermarketing to tylko wcześniej wymienione branże?

 

opinie dzieci na decyzje zakupowe

 

W tych samych badaniach wskazano, że dzieci w wieku 8 -16 lat posiadają własne zdanie

i pomagają rodzicom podjąć decyzję, przy wyborze:

 

kierunku wakacji,

 

sposobie spędzania urlopu,

 

baru lub restauracji,

 

hotelu/ miejsca noclegowego.

 

 

W jaki sposób dzieci kształtują swoją opinię na temat Twoich produktów i usług?

 

 

Pozostajemy w branży turystycznej.

O ile dziecko w wieku przedszkolnym nie ma bezpośredniego wpływu na decyzję

rodziców o kierunku wakacji czy wyborze restauracji tak dzieci w wieku szkolnym

mają w tej kwestii dużo do powiedzenia.

 

Czym się kierują?

 

OPINIĄ RÓWIEŚNIKÓW – POLECENIA

 

Wymiana doświadczeń z kolegami w szkole to codzienność naszych pociech.

To dzięki rozmowom, dzieciaki uzyskują informacje na temat interesujących je rzeczy.

Tak samo jest z wyborem kierunku wakacji, atrakcji turystycznej czy restauracji.

Polecenie jest dla nich jak i dla nas najbardziej wiarygodnym źródłem.

 

OPINIAMI W INTERNECIE – TAK, DZIECI JE CZYTAJĄ!

 

Dzieci, wychowujące się ze smartfonami i tabletami w dłoni, doskonale potrafią korzystać

z możliwości jakie daje internet. Z łatwością  znajdą każdą opinię.

 

A teraz zastanów się czy opinie o Twoich produktach lub usługach można znaleźć bez problemu?

 

Czy są to dobre opinie?

 

PRZYKŁAD:

Podczas długiego, majowego weekendu poznaliśmy 4 letnią Michalinę i 8 letniego Mikołaja.

Uwielbialiśmy ich słuchać, bo mieli bardzo dużo do powiedzenia w kwestii żywienia, wyboru tras

na wycieczki i miejsc godnych odwiedzenia  – również ze względu na kuchnię regionalną.

 

Pewnego dnia zapytani na śniadaniu o kierunek wyprawy Mikołaj odpowiedział, że celem jest

schronisko – ale szybko dodał, że na pewno nic tam nie będą jedli.

 

W opiniach przeczytał, że w schronisku jest bardzo brudno i są myszy.

Michalina szybko dodała, że ona też nic tam nie zje i na dodatek jest tam niemiły pan.

 

 

SERWISY OPINIOTWÓRCZE = AUTENTYCZNOŚCI

 

Nie mniej ważne od samej opinii jest kwestia tego, gdzie ją możemy znaleźć.

Okazuje się, że większość osób, zarówno dorosłych jak i dzieci szuka informacji i poleceń

na zewnętrznych stronach internetowych takich jak:

 

Tripadvisor,

 

Google,

 

Booking,

 

Facebook.

 

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta.

 

Na tych portalach opinie nie są moderowane przez właścicieli  firm.

 

Tym samym są bardziej wiarygodne ponieważ pokazują rzeczywistość taką jaką jest

a nie taką jaką właściciel by sobie życzył.

 

Na Tripadvisorze, Google i Facebooku nie da się usunąć niekorzystnych opinii.

Na stronie Bookingu opinie o noclegu mogą dodać tylko goście, którzy dokonali rezerwacji

przez ten portal. Wyklucza to fikcyjne wpisy.

 

Dzięki pozytywnym opiniom na zewnętrznych, niezależnych portalach –

buduje się zaufanie do marki.

 

Jaki jest wpływ dzieci na decyzyjność rodziców

w procesie zakupowym?

 

Przybliżając dane statystyczne prezentowane przez portal noclegowy Home Away

– nic Was tak nie przekonuje jak cyfry – aż 87% rodziców zgadza się by ich dzieci,

miały wpływ na wybór kierunku na wakacje a 37% przyznaje, że to właśnie ich pociechy

mają decydujący głos w tej sprawie.

 

Może warto zastanowić się czy strategia budowania Twojej marki uwzględnia potrzeby

najmłodszych odbiorców?

 

Być może w Twoim przypadku włączenie marketingu dziecięcego i mówieniem językiem korzyści

zrozumiałym dla dzieci w wieku 8-16 lat będzie strzałem w dziesiątkę!

 

 

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI:

 

dzieci wywierają wpływ na 97% decyzji zakupowe rodziców,

dzieci w wieku 8-16 lat czytają opinie o produktach i usługach,

dzieci są świadome mechanizmów marketingu,

branże takie jak gastronomia, turystyka i rekreacja powinny w swojej strategii

uwzględnić elementy marketingu dziecięcego.

 

 

Enjoy!

 

 

Jeśli ten artykuł był dla Ciebie wartościowy zostaw Like – będę wiedziała, że jest on potrzebny!

A jeśli uznasz, że ten temat zainteresuje kogoś z Twoich znajomych – podaj go dalej!

 

 

Dołącz do dyskusji